Ofte Stilte Spørsmål
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål. Om du ikke finner det du lurer på her send gjerne inn et skjema eller kontakt oss på telefon.
Jeg ønsker å opprette AvtaleGiro for betaling av mitt billån
Du oppretter enkelt avtalegiro ved å betale faktura du har mottatt fra oss i din nettbank. Etter du har godkjent betalingen vil du automatisk få spørsmål om du ønsker AvtaleGiro.
Svar Ja.
Vær oppmerksom på at det kan ta litt tid før AvtaleGiro er aktiv i din bank. Dermed kan det være at faktura for neste terminavdrag sendes ut før AvtaleGiro er aktiv. Denne må i så fall betales manuelt.
Jeg har AvtaleGiro og ønsker å endre konto som beløpet trekkes fra
Logg inn i din nettbank og gå til oversikten over aktive AvtaleGiroer. Gå så inn på AvtaleGiro du har for betaling til SpareBank 1 Finans Østlandet AS. Her kan du enkelt bytte til den kontoen som du ønsker at trekket skal gå fra.
Jeg har byttet bank, og ønsker å flytte AvtaleGiro til ny bank
Logg inn i eksisterende bank, gå inn på oversikten over aktive AvtaleGiroer og finn AvtaleGiroen du har med Sparebank 1 Finans Østlandet AS.
Noter deg Kidnummer og mottakers kontonummer.
Avslutt AvtaleGiroen.
Logg inn i ny bank, og velg «opprett ny AvtaleGiro». Benytt de samme opplysningene som du hadde på din tidligere AvtaleGiro.
Jeg har AvtaleGiro for betaling av mitt billån, men beløpet blir ikke trukket, selv om jeg har dekning på konto
Logg inn i din nettbank og gå til oversikten over aktive AvtaleGiroer. Gå inn på AvtaleGiroen du har for betaling til SpareBank 1 Finans Østlandet AS.
Sjekk om du har beløpsgrense(r) på AvtaleGiroen som er for lav(e) til at beløpet trekkes. Fjern eller øk beløpsgrensen(e).
Gå til forfallsregister og trykk på betalingen som er stoppet. Sett dagens dato og aktiver betalingen på nytt.
Beløpet på første faktura stemmer ikke med terminbeløpet i gjeldsbrevet
På første terminavdrag vil månedsbeløpet være høyere dersom forfallsdatoen er mer enn 30 dager etter utbetaling. Tilsvarende vil månedsbeløpet være lavere dersom første forfall er tidligere enn 30 dager etter utbetaling.
Hvorfor kan jeg ikke logge meg inn for å se lånet mitt?
For å se lånet ditt i nettbank eller mobilbank kan du opprette kundeforhold til SpareBank 1. Dette gjør du enkelt via deres nettside.
Jeg er bankkunde i SpareBank 1. Hvorfor vises ikke lånet mitt i nettbanken?
Etter at lånet har startet kan det ta et par virkedager før lånet er synlig i nettbanken. Hvis lånet går til inkasso vil ikke lånet være synlig i nettbanken.
Jeg har innfridd lånet mitt. Hvorfor vises det fortsatt i nettbanken?
Lånet avsluttes straks vi har mottatt innbetalingen, dvs første påfølgende virkedag etter innbetaling. Etter lånet er avsluttet vil det gå ytterligere noen dager før informasjonen om lånet er forsvunnet fra nettbanken.
Hvor kan jeg se saldo på lånet mitt?
Saldo på lånet ditt kan du få oppgitt ved å logge inn på følgende side /saldosjekk/
Hvordan kan jeg innfri lånet mitt?
Ved å fylle inn avtalenummer og epostadresse på følgende link vil du få tilsendt avslutningsfaktura på ditt lån. /content/1512/Innfrielse-lan
Kan jeg innbetale ekstra på lånet mitt?
Du kan når som helst innbetale ekstra på ditt lån. Du kan få tilsendt faktura med betalingsopplysninger ved å fylle ut følgende skjema: /content/1519/Ekstraordinar-innbetaling-PM
Hva gjør jeg når jeg selger bilen? Går lånet over på ny eier?
Ved salg av bilen må lånet innfris i sin helhet, for at vi skal slette pantet. Hvis kjøper ønsker lån til kjøp av bilen, må kjøper søke om dette.
Kan jeg kjøpe bil av samboer/ektefelle?
Nei, vi får ikke gyldig pant i bilen ved kjøp fra noen som er bosatt på samme adresse.
Kan jeg finansiere et objekt jeg allerede eier?
Nei, det kan du dessverre ikke. Man kan kun ta lån med pant i objektet en gang per eier, og pantet må etableres i forbindelse med kjøp.